- Wyświetlaj Domyślny
- Wyświetlaj 16 ofert na stronie
Szybkozamykacze do kół rowerowych to cienkie szpikulce przebiegające przez wnętrze piasty rowerowej. Z jednej strony są zakończone nakrętką kołpakową, a na drugim końcu znajduje się, obsługiwana ręcznie, dźwignia zaciskowa mimośrodowa, która służy do uwalniania osi z ramy rowerowej. Z dwóch stron znajdziemy również niewielkie sprężynki rozwierające. Szybkozamykacze do kół rowerowych mogą być wykonane z różnych materiałów, chociaż najczęściej spotykane są aluminiowe i stalowe, ale w ofercie BitexHubs znajdziesz szybkozamykacze z niskowęglowych stopów stali Cro-Mo, ale również z tytanu. Dźwignie zaciskowe najczęściej wykonane są z aluminium. Nowoczesne technologie materiałowe pozwalają znacząco zredukować masę szybkozamykaczy, są one ultralekkie, jak np. Szybkozamykacz SK-G22 DO SHIMANO, który waży jedynie 65 g.
Czytaj więcej...
Szybkozamykacze do kół rowerowych to już dzisiaj właściwie standardowe rozwiązanie mocowania kół w rowerach wszelkiego typu. Zdejmowanie i wymiana kół odbywa się błyskawicznie i bez konieczności używania narzędzi. Co więcej, nie trzeba zdejmować osi z piasty, aby dokonać naprawy koła. Jak działają szybkozamykacze do kół rowerowych i na co zwrócić uwagę?
Szybkozamykacz do kół rowerowych jest połączony z ramą rowerową w punktach mocowania na ramie rowerowej, które mają kształt litery U. Koło z szybkozamykaczem wsuwamy w te prowadnice, jednocześnie lekko dokręcamy nakrętkę. Następnie zaciskamy ręcznie dźwignię, aż poczujemy opór. Pamiętajmy, że powinien od się zamykać z oporem, ale nie może być skręcony zbyt mocno. Mechanizm unieruchamia oś i piastę w ramie. Kiedy odwracamy tę operację, oś z szybkozamykaczem pozostaje w piaście koła. Szybkozamykacze są dedykowane tylko jednemu rodzajowi osi – przedniej lub tylnej. Szybkozamykacze rowerowe są dostępne w różnych rozmiarach i standardach, dopasowanych do charakterystyki piast renomowanych producentów, takich jak: Shimano, czy SRAM. Warto nadmienić, że historia szybkozamykaczy rowerowych nie jest nowa, bo sięga lat 30. ubiegłego wieku, a inspiracją do wprowadzenia szybkiego uwalniania koła były rowerowe wyścigi górskie, gdzie liczy się każda sekunda w czasie naprawy na trasie.
Szybkozamykacze koła są popularnym elementem wyposażenia rowerów, zatem jest duża dostępność na rynku elementów, takich jak: nakrętki, sprężyny, dźwignie zaciskowe. To świetny wybór dla turystyki rowerowej. Znawcy twierdzą, że w razie awarii, zastępczy szybkozamykacz znajdziesz w każdym miejscu świata. Szybkozamykacz rozwiązuje również problem nadmiaru części do kontrolowania, kiedy dokonujemy naprawy. Po ściągnięciu koła, szybkozamykacz pozostaje w piaście, to jeden problem z głowy. Szybkozamykacz może występować również w swojej rozwojowej formie, łączącej zalety szybkozamykacza i sztywnej osi na tylne koło jak np. Szybkozamykacz SK-FB172-174, dostępny w dwóch wersjach o długości – 172 i 174 mm i średnicy 12mm. To gwintowany szpikulec przechodzący przez wnętrze piasty. Gwarantuje on sztywność ramy, a co za tym idzie znakomitą kontrolę kierunku i jakość jazdy.
Szybkozamykacz koła rozpowszechnił się na świecie z powodu dostępności i przystępnej ceny. Szybkozamykacze są tańsze niż np. sztywne osie. Szybkozamykacz jest produkowany w dwóch wersjach: na przednie i tylne koła.
Szybkozamykacz koła przedniego jest zdecydowanie lżejszy niż inne rozwiązania dla wyczynowców. Różnice w masie mogą sięgać nawet 100 gramów pomiędzy szybkozamykaczem, a innymi standardami. Szybkozamykacze koła przedniego montuje się poprzez włożenie ich we właściwe miejsce i upewnienie się, że koło jest umieszczone centrycznie. Następnie zakręcamy nakrętkę i próbujemy zamknąć dźwignię. Jeśli w połowie zamykania poczujemy wyraźny opór, wtedy zamykamy całkowicie szybkozamykacz. Jeśli robimy to z pewnym wysiłkiem, oznacza to, że regulacja jest poprawna.
Szybkozamykacz koła tylnego posłuży dłużej jeśli zadbamy o jego właściwą konserwację. Przede wszystkim należy pamiętać o tym, aby dźwignię zaciskową tylnej piasty montować po przeciwnej stronie kasety i napędu. Z przodu nie ma to znaczenia. W czasie okresowych przeglądów należy starannie oczyścić dźwignię zaciskową szybkozamykacza, aby nie zbierał się w niej brud, który może spowodować niewłaściwe zamocowanie koła. W trakcie ponownego montowania szybkozamykacza, należy zwrócić uwagę, aby poprawnie umieścić sprężyny, tzn. mniejsze końce sprężyn muszą być skierowane są w stronę osi.
Szybkozamykacze koła tylnego posiadają również czytelne napisy na dźwigni uwalniania, które pomagają zorientować się, w jakiej pozycji znajduje się aktualnie szybkozamykacz – pozycja otwarta (Open) i zamknięta (Close). To ważne dla bezpieczeństwa użytkownika roweru. W przypadku niewłaściwie zamocowanego szybkozamykacza, mogłoby bowiem dojść do poluzowania się koła. Szybkozamykacze są technologią wypróbowaną przez miliony użytkowników przez blisko 90 lat. Ich budowa jest prosta i niezawodna. Największą zaletą jest szybkie zdejmowanie koła, chociaż może to być również ułatwienie dla amatorów cudzej własności. Dlatego zapinając rower, należy o tym pamiętać i zabezpieczyć go w odpowiedni sposób.
Zwiń ^