Rodzaje rowerów – konstrukcja i przeznaczenie
Rower jest najpopularniejszym indywidualnym środkiem transportu na świecie. Jest lekki, zajmuje niewiele miejsca, można nim dojeżdżać do pracy lub wybrać się na rekreacyjną wycieczkę. Rower może służyć również do amatorskiego i zawodowego sportu. Jazda na rowerze ma wiele zalet – szybkość, niezależność, niskie koszty i nasze zdrowie. Aby pomóc odnaleźć się w świecie tych jednośladów, przybliżamy najczęściej spotykane rodzaje rowerów.
Rowery mają różną konstrukcję, kształty, wyposażenie i przeznaczenie. Do ich produkcji stosowane są z jednej strony proste i tanie materiały, a z drugiej rowery potrafią kosztować tysiące złotych. Zaawansowane rowery dla wyczynowców mogą kosztować tyle, co samochody średniego segmentu. Dla każdego jednak odpowiedni będzie inny rower, w zależności od potrzeb i budżetu. Jakie mamy podstawowe rodzaje rowerów?
Rowery szosowe – szybka jazda po płaskiej nawierzchni
Rowery szosowe powstały z myślą o szybkiej jeździe po płaskiej, dobrej nawierzchni drogowej. Elementem wyróżniającym rowery szosowe są cienkie opony, które zmniejszają opory toczenia, dla uzyskania większych prędkości. Na poprawę parametrów aerodynamicznych wpływa również obniżona kierownica typu “drop”, która wymusza pochyloną pozycję rowerzysty.
Rowery szosowe mogą być używane do wyścigów kolarskich. Duże znaczenie w przypadku modeli wyczynowych ma ich waga, im mniejsza tym lepiej. Średnia waga rowerów szosowych waha się w granicach 8 kg. Rowery szosowe z racji przeznaczenia nie nadają się do dodatkowego obciążania, mają być lekkie i szybkie.
Jak osiągnąć niewielką masę roweru? W produkcji rowerów pojawiają się coraz bardziej zaawansowane technologie pozwalające zredukować ciężar sprzętu, jednocześnie wzmocnić sztywność i wytrzymałość poszczególnych elementów, to np. piasty wykorzystujące najnowsze technologie wiązania węgla – BITEX Piasta przednia BX307F dedykowana do rowerów szosowych.
Rowery górskie – najlepsze na górskie wzniesienia, zjazdy i szutrowe szlaki
Rowery górskie są przeznaczone do jazdy w terenie, po trudnych trasach i nierównych nawierzchniach. Prawie wszystkie rowery górskie są wyposażone w jakiś rodzaj zawieszenia i amortyzację, która zapobiega przenoszeniu drgań na kierownicę. Kierownica jest najczęściej płaska, ponieważ taki kształt pozwala na lepszą kontrolę. Rowery posiadające amortyzację z przodu noszą nazwę “hardtail”. Jeśli amortyzowana jest również rama z tyłu, wtedy mówimy o “pełnym zawieszeniu”.
Spotyka się również rowery pozbawione zawieszenia, taki typ ramy określamy jako “sztywną”. Rowerami górskimi można poruszać się również po drogach, a nawet dojeżdżać do pracy, oczywiście pod warunkiem, że rower jest wyposażony w wymagany kodeksem osprzęt (oświetlenie, sygnały dźwiękowe).
Rowery górskie charakteryzują się dużą wytrzymałością, są odporne na znaczne obciążenia, ramy i pozostałe części np. piasty do rowerów górskich są specjalnie utwardzane, aby zapewnić bezpieczeństwo na trudnych górskich trasach. Przykładem takich komponentów mogą być piasty tylne BITEX – model BX207R zbudowane, aby wytrzymywały duże obciążenia.
Rowery fat bike – pogromcy każdego podłoża
Rowery “fat bike” – zaliczane również do rowerów górskich, są wybierane przede wszystkim przez ludzi młodych, którzy cenią styl i lubią “poszaleć” na trudnych nawierzchniach, jak piasek, czy śnieg.
Grube koła, od których wzięła się również nazwa tego rodzaju rowerów – “fat bike”, świetnie zachowują się na grząskim gruncie. Rowery sprawiają wrażenie masywnych i takie też są w wykonaniu. Zarówno korba, jak i piasty poddawane są sporym naciskom i naprężeniom, dlatego piasty do rowerów typu “fat bike” są wykonane z najlepszej jakości aluminium.
Rowery miejskie – wygoda codziennej mobilności w mieście
Rowery miejskie stworzone do jazdy w terenie zurbanizowanym, lubią ruch uliczny, ścieżki rowerowe, tempo i szybkie dojazdy do pracy oraz na małe zakupy. To środowisko, w którym najlepiej się sprawdzają.
Jakkolwiek każdym rowerem można się poruszać w mieście, to niektóre rodzaje rowerów powstają w oparciu o zebrane doświadczenia w poruszaniu się po mieście i posiadają niezbędne dzisiaj udogodnienia. Jakie?
Rowery miejskie muszą spełniać kilka podstawowych warunków – to wygoda, możliwość przewożenia bagażu, w miarę nieskomplikowana budowa, wyposażenie pozwalające na bezpieczeństwo w ruchu miejskim.
Rowery miejskie używane na codzień i do dojazdów stawiają komfort rowerzysty na pierwszym miejscu. Bardzo ważna jest tutaj wygodna pozycja w czasie jazdy. Na rowerach miejskich jest ona wyprostowana, dzięki odpowiedniemu ułożeniu wysokości siodełka i kierownicy. Na rower miejski wsiadamy w normalnej, codziennej odzieży, dlatego ten rodzaj rowerów posiada osłony na łańcuch oraz błotniki, chroniące ubrania przed uszkodzeniem lub pobrudzeniem.
W warunkach miejskich, skomplikowane przerzutki z wieloma biegami nie są konieczne. Dla uproszczenia konstrukcji, rowery miejskie są najczęściej wyposażone w przełożenia wewnętrzne umieszczone w tylnej piaście. Zwykle mamy wtedy do wyboru od 3 do 7 podstawowych biegów, ułatwiających ruszanie z miejsca lub pokonanie łagodnych wzniesień.
Rowery miejskie odznaczają się wyjątkową przydatnością w codziennych aktywnościach, od dojazdów do pracy po rekreacyjne przejażdżki. Jeśli musimy zrobić drobne zakupy, rower miejski oferuje zwykle praktyczne akcesoria bagażowe, jak bagażnik przedni, tylny, czy sakwy boczne. Niektóre modele mają zamontowane firmowe zamknięcia, które pozwolą na bezpieczne zaparkowanie roweru i ochronę przed kradzieżą.
W ruchu miejskim, podczas jazdy po drogach publicznych, nie można zapominać o bezpieczeństwie naszym, innych użytkowników dróg oraz pieszych. Oświetlenie, sprawne hamulce i sygnały dźwiękowe to podstawa. Nowoczesne, miejskie konstrukcje mają już dynamo wbudowane w przedniej piaście, a nawet czujniki zmierzchu, automatycznie włączające światła i ułatwiające bezpieczną jazdę po zmroku.
Rowery trekkingowe – uniwersalne rozwiązanie na każdą drogę
Rowery trekkingowe mają wiele zastosowań. Ich konstrukcja jest na tyle uniwersalna, że mogą służyć zarówno do poruszania się po mieście, jak i do weekendowych wypadów za miasto. Trekking sprawdzi się nawet jeśli będziemy musieli pokonać leśny szlak lub polną, nieutwardzoną drogę. Ten rodzaj rowerów jest ceniony ze względu na swoją wielofunkcyjność, to znakomita propozycja dla osób, których nie stać na kilka rowerów, lub po prostu nie mają wystarczająco miejsca do ich przechowywania.
Rowery trekkingowe odznaczają się solidną sztywną ramą, najczęściej amortyzowanym przednim widelcem i dobrze wyposażoną kasetą z przerzutkami. Posiadają też błotniki, bagażnik i często regulowaną kierownicę, pozwalająca na podróżowanie w wygodnej pozycji.
Obecnie rowery trekkingowe są produkowane w oparciu o aluminiowe lub stalowe ramy. Rowery z niższego przedziału cenowego są cięższe, za lepsze komponenty zapłacimy więcej. Pamiętajmy, że lżejsza rama pozwala na dołożenie dodatkowego osprzętu i przygotowanie roweru trekkingowego do dłuższych tras typu cross-country.
Równie ważna w rowerach trekkingowych jest wielkość kół. Zwykle w trekkingach znajdziemy 28 calowe koła z uniwersalnym bieżnikiem, które pozwalają na szybsze toczenie po utwardzonych, płaskich nawierzchniach, ale jednocześnie zachowują dobrą przyczepność w terenie. Rowery trekkingowe produkowane są w wersjach – damskiej i męskiej, ze specjalnie ukształtowanymi ramami ułatwiającymi wsiadanie.
Rowery przełajowe Cross – niezrównana wszechstronność w warunkach off-road
W ostatnich latach coraz większą popularność zdobywają rowery przełajowe – crossowe – to uniwersalne konstrukcje, początkowo przeznaczone do wyścigów przełajowych, a zatem dostosowane do różnych nawierzchni. Z czasem stały się coraz powszechniejsze również również w amatorskim zastosowaniu.
Rowery Cross (CX) cechują się trwałością i łatwo pokonuje się nimi krótkie, wymagające trasy przełajowe. Rowery crossowe mają raczej sportowy charakter, dosyć wysoko osadzony suport, aby nie przeszkadzał w pokonywaniu nierówności, i mniej miejsca na dodatkowe akcesoria. Cross to sprzęt, który musi wytrzymać upadki, skoki i zjazdy, dlatego części muszą być specjalnie wzmocnione. Dobrym przykładem takich dedykowanych elementów są piasty do rowerów przełajowych, stosowane także w rowerach typu Gravel.
Rowery składane – kompaktowa niezależność i mobilność
Rowery składane, kiedyś bardzo popularne w Polsce, dzisiaj odzyskują powoli należne im miejsce, szczególnie w czasach tzw. mikro mobilności. Rowery składane mają niewielkie rozmiary, kilkunastocalowe koła z gładkimi oponami oraz charakterystyczny przegub w środkowej części ramy. Po złożeniu takiego roweru, można go wziąć jako bagaż do autobusu, pociągu, włożyć do bagażnika samochodu i udać się w dalszą podróż.
Rowery te mają uproszczoną budowę, niewielkie rozmiary, wydłużone sztyce podsiodłowe, bagażniki na torby i podstawowe elementy bezpieczeństwa. Jazda nie jest może zbyt wydajna i komfortowa, ale w tym przypadku nie chodzi o wygodę rowerzysty, ale raczej o szybkie przemieszczenie się z punktu A do punktu B.
Rowery e-bike – nowa definicja zasięgu i mocy
Rowery e-bike przeżywają w ostatnich latach prawdziwy boom. To jednoślady napędzane siłą mięśni, ale z zastosowaniem wspomagania silnikiem elektrycznym. Rowery elektryczne skonstruowano z myślą o dojazdach do pracy bez zmęczenia i potu, ale szybko ich formuła rozszerzyła się również na rowery górskie, które pozwalają na pokonywanie dużych przewyższeń terenu i długich dystansów.
Podstawową zaletą rowerów elektrycznych jest ich zasięg i wygoda użytkowania. Rozwinięcie prędkości 25 km/h jest bezproblemowe, co zmienia zupełnie filozofię poruszania się w mieście. O popularności elektryków, niech świadczy fakt, że w Holandii, ponad 30 procent całej sprzedaży nowych rowerów to pojazdy typu e-bike, choć światowym liderem są Chiny.
E-bike jest wyposażony w zasilany akumulatorem o różnej pojemności silnik elektryczny, a za napęd odpowiedzialna jest korba lub tylna piasta. To rowery znacznie cięższe od konwencjonalnych, ale mechanizm wspomagania powoduje, że ich waga nie jest odczuwalna w czasie jazdy, jedynie w czasie manewrowania na postoju.
Rowery torowe – ultralekkie demony szybkości
Rowery torowe to “wyższa szkoła jazdy”, dosłownie i w przenośni. Maszyny do wyścigów po torze tylko kształtem przypominają rower, jednak korzystanie z nich na drodze nie jest możliwe.
Rowery torowe tzw. “ostre koło”, służą do ścigania się na specjalnie przygotowanych torach, są wyposażone w koła o wielkości 28 cali i uwaga… są pozbawione przerzutek! Zamiast tego mają tzw. stałe przełożenie, nie mają też hamulców. Są to konstrukcje ultralekkie, aby mogły osiągać jak najlepsze wyniki. Wszystkie części, w tym piasty do rowerów torowych są wykonane z materiałów łączących niską wagę i wytrzymałość.
Rowery trójkołowe – aktywność dla seniora
Rowery trójkołowe to pojazdy przeznaczone głównie dla seniorów, którzy chcą zachować aktywność życiową, ale mają już pewne ograniczenia związane z wiekiem. Trójkołowce zapewniają stabilność podczas niedługich przejażdżek rowerowych np. do sklepu, czy w parku.
Posiadają solidną, metalową ramę i większą część bagażową za siodełkiem. Rowery trójkołowe zwykle nie mają przerzutek, aby nie komplikować konstrukcji. Siedzisko jest wygodne, a rama wyprofilowana, jak w rowerach miejskich, ułatwia wsiadanie i zsiadanie z roweru.
Popyt na rower rośnie na całym świecie. Wpływ mają na to kwestie środowiskowe w krajach wysokorozwiniętych, z kolei względy ekonomiczne w biedniejszych rejonach świata. Rower daje niezależność komunikacyjną, a jazda wpływa korzystnie na nasze zdrowie. Spośród wielu rodzajów rowerów każdy może znaleźć rower odpowiedni do swoich potrzeb i możliwości budżetu. Eksperci oceniają, że sprzedaż rowerów na świecie będzie trendem wzrostowym również w najbliższych latach.